Všechno, co jste chtěli vědět o Krumlově, ale báli jste se zeptat.
Koupit nebo nekoupit ČOV a „Obchvatný kanál“?
20. června 2020 / Antonín Princ
OTÁČIVÉ HLEDIŠTĚ: Budoucnost ve světě ojedinělé open air divadelní scény v Českém Krumlově
08. června 2020 / František Mikeš
OTÁČIVÉ HLEDIŠTĚ: Quo vadis, otáčko?
08. června 2020 / Jan Vaněček
Povídka z knihy Veselosti z krumlovského Česka: Děda Šeda
31. května 2020 / Jan Vaněček
OTÁČIVÉ HLEDIŠTĚ: Reakce na vystoupení místostarosty Martina Háka v ČT k připravované opravě otáčivého hlediště
31. května 2020 / František Mikeš
K tématu nákupu čistírny odpadních vod
24. května 2020 / František Mikeš
Jak dál rozvíjet majetek města?
18. května 2020 / František Mikeš
Vzpomínka na Františka a Dagmar Vaněčkovy
14. května 2020 / Jan Vaněček
Ředitelka Krajské hygienické stanice Kvetoslava Kotrbová: Je důležité zachovat klid a dodržovat pravidla, která jsou nastavena. Jen tak to zvládneme
24. března 2020 / Jan Bohdal
Služby cestovního ruchu budou jednou z nejpostiženějších oblastí, říká VÁCLAV STÁREK
22. března 2020 / Vojtěch Berka
Dokument: KRIZOVÝ PLÁN KRUMLOVÁCI 2020
17. března 2020 / Vojtěch Němec, Václav Velek
Letiště České Budějovice – kouřová clona a kde je zdravý rozum?
07. února 2020 / Dalibor Uhlíř
Logistika se mění před očima, je potřeba se připravit na budoucí trendy!
20. ledna 2020 / Zdeňka Lovčí
Dělá to BUM! a město je na to bezzubé. Anebo ne?
02. prosince 2019 / Martin Střelec
Wintonovo dítě - Příběh židovské dívky
09. listopadu 2019 / Jan Vaněček
Potřebujeme opravdu Management Plán historického centra a podobné další studie?
01. listopadu 2019 / Jiří Čtvrtník
„Peníze tečou proudem do městské kasy.“
31. října 2019 / Zdeněk Duspiva
Otevřený dopis Sdružení cestovního ruchu Český Krumlov
28. října 2019 / Jaroslav Berka
ROZHOVOR: Jiří Muk: Projekt Medialize it je o mezinárodní výměně zkušeností
27. září 2019 / Jiří Muk
Povídání o čističce a fajnym chłopakovi
21. září 2019 / Jan Vaněček
Finanční úřad v Kaplici neskončí
23. srpna 2019 / Pavel Talíř
Dopisové přítelkyně (Pen Friends)
16. července 2019 / Jan Vaněček
Milí Krumlováci, rozmohl se nám tady takový nešvar...
29. května 2019 / Jaroslav Berka
Umělci média potřebují - projekt UNES-CO Kateřiny Šedé a jeho mediální ohlasy
26. dubna 2019 / Zdeněk Duspiva
Jak dál s rozvojovým fondem?
25. února 2019 / Zdeněk Duspiva
Gymnázium v Kaplici má šanci
18. února 2019 / Zdeňka Lovčí
Připomínky opozičních zastupitelů k materiálu zastupitelstva o koupi ČOV [DOKUMENT]
17. února 2019 / ČK opozice
Podnikat během studia?
09. února 2019 / Zdeňka Lovčí
Rozpočet města v rozporu s přáním koalice
03. ledna 2019 / Miroslav Máče
Vyjádření českokrumlovské koalice k memorandu opozice ze dne 27. 11. 2018 [DOKUMENT]
03. ledna 2019 / ČK koalice
Co mne napadá? Kultura je péče o duši
14. prosince 2018 / Jan Vaněček
ROZHOVOR: Ředitelka GEU Kaplice Zdeňka Lovčí: Rodinná atmosféra na škole není žádné klišé
12. prosince 2018 / Jan Bohdal
(Také) českokrumlovský spisovatel a lékař Ladislav Ptáček by se letos dožil 110 let
29. listopadu 2018 / Jan Vaněček
Volbami to nekončí. Naopak
10. října 2018 / Jaroslav Berka
Divadlo s nejvyšším stropem
14. září 2018 / Jan Vaněček
Pozoruhodný říční druh: NEOVODÁK
13. září 2018 / Václav Král
Český Krumlov a UNESCO & UNES-CO
07. září 2018 / Jan Vaněček
Stanovisko ke kopírování části programu politických stran před komunálními volbami
07. září 2018 / Petr Šandera
Jak se žilo, žije a hlavně jak se nám občanům bude v Českém Krumlově žít?
16. srpna 2018 / Jiří Čtvrtník
Recept nejen pro Krumlováky: Mám málo peněz – co s tím?
04. června 2018 / Markéta Drdová
K projektu Unes-Co Kateřiny Šedé
12. dubna 2018 / Václav Král
Našemu městu chybí již řadu let vizionář
23. února 2018 / Miroslav Páral
ROZHOVOR: Jak podpořit zaměstnanost pracovníků v Krumlově? Nástroje jsou omezené, uvědomuje si Město Český Krumlov
09. února 2018 / Jan Bohdal
ROZHOVOR: Prakticky nevidím rozdíl v kvalitě výuky v Kaplici v porovnání s tím, jak se předměty učí na vysoké škole, říká ředitel kaplického gymnázia, ekonomické školy a učiliště Ladislav Šolc
26. ledna 2018 / Jan Bohdal
Krumlováci: Chceme vědět, jak se vám ve městě žije
30. prosince 2017 / Jaroslav Berka
Český Krumlov FREE.......
28. prosince 2017 / Zdeněk Duspiva
PŘEČETLI JSME ZA VÁS: Cíl dopravní koncepce města Český Krumlov: Integrace hromadné dopravy
26. prosince 2017 / Jan Bohdal
Můj opojný Český Krumlov
26. prosince 2017 / Václav Král
Rozhovor s ředitelkou Gymnázia Český Krumlov19. dubna 2020 15:26 / Autor: Monitor - redakce

Prázdné učebny, výuka na dálku, nejistota kolem maturit i přijímacího řízení… Školství zažívá kvůli koronavirové krizi náročné týdny a měsíce. Jak situaci zvládá Gymnázium Český Krumlov? Na otázky odpovídala ředitelka školy Hana Bůžková.
Václav Votruba: Paní ředitelko, od uzavření škol utekl již měsíc… Jak byste ho zhodnotila?
Hana Bůžková: Jako velké překvapení. Naši kantoři rozběhli distanční výuku hned druhý den po uzavření školy. Během dvou týdnů začali natáčet výuková videa, vytvářet on-line materiály, využívat rozmanité nástroje ICT, vzájemně si pomáhat. A to vše vcelku bez problémů.
VV: Kantoři tedy situaci zvládají dobře? Někdo si může myslet, že když učitelé nemají žáky v lavicích, užívají si volnější režim, ale předpokládám, že taková představa je mylná…
HB: Naprosto mylná. Výuka na dálku je pro nás všechny mnohonásobně náročnější:
Časově – při vyučovací hodině může kantor okamžitě reagovat na znalosti a neznalosti studenta, i podle jeho mimiky pozná, co umí, může korigovat, doplňovat, opravovat. Na dálku je to obtížnější. To samé, co ve vyučovací hodině udělám s celou třídou, opravuji několik hodin.
Technicky – máme nastavený společný základní systém pro komunikaci, ale obtížnější učivo nebo učivo pro nižší gymnázium prezentujeme často formou videokonference, výukovými videi natočenými na YouTube našimi kantory a mnoha dalšími způsoby.
Motivačně a komunikačně – je obtížné stále udržet studenty v pracovním tempu, protože nemají kolem sebe svoje spolužáky, nemají stálé povzbuzování kantora, některým chybí i pomoc jiného spolužáka při náročnějším úkolu.
Přesto všechno mají moji kolegové můj velký obdiv za to, s jakou péčí, jak poctivě a svědomitě připravují práci na dálku, jak se snaží studenty motivovat, povzbuzovat, chválit, s jakou trpělivostí vysvětlují – někdy stále dokola – učivo.
VV: Jak se opatření dotkla práce nepedagogických zaměstnanců?
HB: Někteří zůstávají doma pro překážku na straně zaměstnavatele. Týká se to kuchařek ze školní jídelny. Ostatní stále pracují. Uklízečky nejdříve důkladně vyčistily celou budovu a nyní se s nadšením vrhly na pozemek okolo školy, který byl vždy poměrně zanedbaný a teď krásně „prokoukl“. V kancelářích práce neubylo, protože ekonomické záležitosti a další věci nemohou být přerušené.
VV: Velkým tématem je samozřejmě maturitní zkouška. Jaký je váš názor na případnou náhradní variantu, že by se udělal průměr ze známek z posledních tří vysvědčení?
HB: Náhradní maturitní zkouška, tedy průměr známek za posledních několik vysvědčení místo složení řádné maturity, je až tou poslední variantou. Kdyby nic jiného nezbývalo, protože školy by se neotevřely, museli bychom se přizpůsobit. V takovém případě mohou studenti, kteří chtějí, zkoušky řádným způsobem složit dodatečně v září. Každopádně věřím, že studenti budou normálně maturovat. Ale pokud nastane jakákoliv varianta a jakákoliv překážka, musíme si s ní vždy umět poradit.
VV: Další otázkou jsou přijímací zkoušky. Jaké jsou ohledně nich varianty? Je třeba i ve hře, že by se konaly na dálku?
HB: Varianty jsou jen v termínech – pokud by se přijímací zkoušky nemohly konat v červnu, budou odsunuty na konec srpna. To bychom si nepřáli, protože se dovedu vžít do napjatosti uchazečů i jejich rodičů. O dálkovém skládání zkoušek je těžké mluvit. Myslím, že koordinace časová, technická a komunikační bez jakékoliv přípravy není možná. Následovala by vlna stížností a rozporování výsledků zkoušek.
Osobně míním, že druhá polovina června je reálná. Ale opět – školy jsou poměrně pružné a dovedou si poradit se všemi překážkami, změnami a úskalími.
VV: Některá zařízení využívají tuto dobu k různým opravám a záležitostem, na které běžně není prostor. Máte to také tak?
HB: Samozřejmě. Předně plníme to, na co při normálním chodu školy není čas a co bychom dělali o prázdninách. Revidujeme směrnice, archivujeme dokumenty, děláme pořádek ve spisovně a tak dále. Připravujeme několik výběrových řízení pro opravy školy – máme dokončené výběrové řízení na opravu topení v hodnotě 9 milionů korun, připravujeme výměnu podlah v sedmi učebnách, vytváříme dvě zcela nové učebny z bývalé dílny pana školníka, protože dnes máme tolik studentů, že při dělení tříd už nemáme kam je umístit, připravujeme opravy a malování učeben. Chystáme také nový projekt pro technicky zaměřené předměty. Prostě se nenudíme, ale studenti nám chybí, prázdná škola je smutná škola.
VV: Ve školství pracujete dlouhé roky. Zažila jste někdy podobnou situaci? Alespoň částečně?
HB: Něco takového ne, ale pokud mohu odpověď odlehčit, pak větší překážku jsem zažila jen jednou – ještě jako studentka gymnázia – „uhelné“ prázdniny. Ale to jsem byla na té druhé straně, měli jsme tři týdny nečekaných prázdnin, všude bylo plno sněhu, veliký mráz a žádné úkoly, žádné počítače, žádné sociální sítě… Srovnávat se to ale nedá – co jsou tři týdny proti třem měsícům uzavřených budov. Záměrně říkám budov, protože výuka běží dál.
Zdroj: Václav Votruba, Gymnázium Český Krumlov