Učitelé, zástupci MAS (místních akčních skupin) a odborníci na virtuální realitu se sešli v Jihočeském vědeckotechnickém parku a společně hledali možnosti a postupy, jak vytvořit virtuální trénink, který by pomohl připravit začínající pedagogy na zvládání složitých situací ve výuce.
V rámci dvoudenního prázdninového workshopu vznikl scénář pro virtuální avatary - zástupce reálných žáků, kteří svými typickými projevy mohou narušovat a komplikovat hodinu.
Ten, kdo najde odvahu vstoupit do virtuální třídy, se potká s Pepou, který na sebe strhává pozornost, protože se mu ji doma nedostává, věčně zasněného Láďu, snaživou Aničku a také Tondu, který to hraje tak trochu na obě strany. Po minutě výuky rozehrají virtuální žáci situaci typickou v mnoha školách a začnou rozkládat výuku. Cílem je, aby mladý pedagog vhodným způsobem reagoval na různé a našel cestu, jak se vrátit zpátky k výuce.
„Nápad na zapojení virtuální reality do přípravy mladých pedagogů vznikl na základě podnětů samotných učitelů, kteří přicházejí do praxe ze školy s bohatými znalostmi, ale malými zkušenostmi, jak problémy v přeplněné třídě zvládat“, říká Zdeněk Říha, koordinátor projektu MAP II Kaplicko.
Ve virtuální realitě je dnes možné nacvičit dovednosti z mnohých oborů, např. od obsluhy těžkých strojů až po práci na jednotce intenzivní péče. Ve školství se již virtuální realita využívá ve výuce a určitě má smysl vyzkoušet si a zafixovat postupy, které pomohou zlepšit třídní klima.
„Virtuální realita je určitě zajímavý prvek, který by se do budoucna mohl stát efektivním nástrojem pro vzdělávání pedagogů. Zažijí si zde situace, které se ve třídách mohou stát a budou moci pracovat se svými emocemi a komunikativností v daném okamžiku, který není pro pedagoga úplně příjemný“, doplňuje Roman Vraspír, učitel na ZŠ Fantova v Kaplici.
Scénář s avatary čeká v říjnu další testování. Pokud bude úspěšné, bude možné zahájit práce na vytváření uceleného vzdělávacího modulu pro mladé začínající učitele.
září 2020, I. Černá